10 jaar Pilat Advies

pilat advies 10 jaar

10 jaar Pilat Advies

De tiid hâld gjin skoft

Alle clichés zijn waar: de tijd vliegt razendsnel voorbij. Vandaag 10 jaar geleden reed ik in de auto van mijn moeder naar het KvK gebouw in Leeuwarden. Ik was net 25 jaar oud en voelde me een hele mevrouw: ‘Ik was wel klaar voor het zelfstandig ondernemerschap.’ 

Geld had ik niet. Een businessplan had ik niet. Een auto, je raadt het al, had ik niet. En toch vond ik dat ik er klaar voor was: een eigen bedrijf!

Ik had namelijk 2 jaar bij Okkinga Communicatie (inclusief stage) gewerkt en een blauwe maandag bij het internetbureau Speak (voorheen Tsjil). Tussendoor werkte ik nog een zomer op Kreta als standplaatshostes; ja ik had lang genoeg in loondienst gewerkt. Ik wilde het zelf proberen. 

Ik begon met een opdrachtgever die ik mee mocht nemen van Speak. De klus: het vullen van een woonwinkelwebshop. Ik leerde de trucjes van het internetmarketingvak. In de zomer van 2010 liep deze klus ten einde en er waren nog geen nieuwe klanten…

Dus ik trok de stoute schoenen aan en belde de organisator van een grote zakenbeurs en zei: “Heb je al wat interessante sprekers? Want ik kan wel een mooi verhaal over social media vertellen.” Dit onderwerp was toen enorm in opkomst. Ik had nog nooit eerder een lezing hierover gegeven maar blufte mezelf naar binnen. Ik gaf vier keer een presentatie. Per keer zaten er grofweg dertig mensen. Deze 120 mensen waren schijnbaar onder de indruk want ik werd daarna veel gevraagd voor lezingen, workshops en brainstormsessies.

Foto’s uit 2010, gemaakt door Daniël van den Berg

Ondernemersverenigingen, businessclubs, Vrouwen van Nu: ik kwam overal! Meestal pro-deo maar enfin. Zo bouwde ik in no-time een prachtig netwerk op waaruit later weer mooie opdrachten kwamen. En nog steeds word ik wel eens benaderd door iemand die toentertijd bij een lezing zat. 

Ja, dat ene telefoontje en een beetje bluf was de echte start van Pilat Advies

Al snel leerde ik Michiel Postma kennen. Ik had een groot netwerk en social media kennis en hij was marketingslim. Samen bedachten we: watmoetenwijmetsocialmedia.nl. Onze producten? Een stappenplan, lezingen, workshops, coaching. Er was blijkbaar een grote behoefte. Want we werkten al snel voor grote spelers waaronder ABN AMRO. 

A2 poster met spel om social media strategie te ontwikkelen

Het geven van lezingen en workshops was erg leuk, maar ik miste creativiteit en praktische uitvoering. Ik ging een samenwerking aan met de jongens van Kr8werk en we maakten een paar hele mooie campagnes. Op de arbeidsmarktcampagne van Thuiszorg De Friese Wouden ben ik nog steeds enorm trots.

Een gouden greep

Inmiddels is het 2013. Crisis. Nagenoeg alle offertes die ik uitbracht gingen niet door. Gek werd ik ervan. Het lukte domweg niet. Om de focus te verleggen besloot ik de HBO deeltijdopleiding Communicatie aan de NHL af te maken. Hier kreeg ik de juiste tools om een gedegen strategie te maken en mijn schrijfskills werden verbeterd. Achteraf een gouden greep!

View this post on Instagram

In tha pocket #diploma

A post shared by Elizabeth Pilat (@elizabethpilat) on

Begin 2014 liep stage bij de provincie Fryslân en leerde zodoende veel over de politiek. Ook werd ik freelance sportverslaggever bij de Leeuwarder Courant. Niet de allerleukste periode, want een ambtelijke organisatie -en dan met name het tempo- was ik niet gewend. Ook kon ik de feedback van de eindredacteur niet altijd even goed verkroppen. Toch leerde ik vaardigheden waar ik nu enorm veel profijt van heb!

Eerste artikel voor Leeuwarder Courant

Start van Regiomarketing

De eerste vijf jaar van Pilat Advies was er één stabiele factor: de promotie van Surhuisterveen, mijn woonplaats. In opdracht van de winkeliersvereniging deed ik mijn best om het winkelcentrum in een goed daglicht te zetten. Dat dit het begin was van mijn specialisatie wist ik toen nog niet. Destinatiemarketing: ik had er nog nooit van gehoord.

Totdat ik medio 2014 een vacature voorbij zag komen. In Noordoost Friesland zochten ze een SPiN. Een hip woord voor regiomarketeer/aanjager. Alles in de omschrijving sprak me aan: veel vrijheid, veel met ondernemers werken en meters maken. Ik werd gekozen en mocht vanaf nul alles opzetten; een gedegen strategie, foldermarkten, bloggersevents, magazines en nog veel meer. Deze functie was me op het lijf geschreven. Het was in één woord FANTASTISCH!

BloggersEvent 2017

Ondertussen kwamen er steeds meer gebieden, dorpen en steden die zichzelf op de kaart wilden zetten. Ik trok een vat met medewerkers/freelancers open en we werkten aan prachtige projecten voor o.a. Nationaal Park De Alde Feanen.

Pas op de plaats

En toen werd ik in 2017 ziek. De zwangerschap en geboorte van mijn eerste zoon, de werkdeadlines (die ik zelf stelde) en de nieuwe rol van ‘mem’ vielen me zwaar. Ik was letterlijk kapot.

Godzijdank had ik goed gespaard. Ik zegde klanten op, besteedde zaken uit en hield op als SPiN in Noordoost Friesland. Ik koos voor mezelf en bleef 10 maanden thuis, viel ruim 20 zwangerschapskilo’s af en genoot van mijn kleine mannetje Hein. In de zomer van 2018 ging ik weer rustig aan de slag.

Maar ik had niet zoveel werk… Dus besloot ik weer de stoute schoenen aan te trekken. Ik pitchte op een congres een idee. Zo stond ik weer even in de spotlight en wist iedereen dat ik weer up and running was. Dat werkte! Niet veel later werd ik benaderd door regio Zuidoost Friesland. Of ik bij hen de regiomarketing wilde herijken. Nou dat wilde ik wel!

Oh jee, weer uit de running

Maar wat bleek? Ik was weer zwanger. Ik kwam er enkele dagen voor het sollicitatiegesprek achter. Dus zei ik: “Hoi, wij komen solliciteren.” Nee, zo ging het niet hahaha, maar ik heb het wel meteen verteld. Het bestuur vond het geen probleem, mits ik maar tijdig vervanging zou regelen. Zo gezegd zo gedaan. Ik schreef een Plan van Aanpak, zocht er draagvlak voor en mijn vervangster kon aan de slag met de eerste uitvoeringszaken.

Bijeenkomst Regiomarketing Zuidoost Friesland in het kerkje van ’t Damshûs te Nij Beets

Zoon nummer twee, Tom, werd in oktober 2019 geboren. En vijf weken geleden ben ik weer begonnen met werken. Naast de opdracht in Zuidoost ben ik onlangs ook begonnen als Projectleider Vermarkten Sud Ie.

Als is terug kijk kan ik alleen maar glimlachen. Man wat waren de afgelopen 10 jaar mooi! Zowel zakelijk als privé. Ik boekte met diverse collega’s hele mooie successen. En maakte ongeveer evenveel blunders hahaha. Ik kreeg verkering met de allerleukste man van (in ieder geval) Friesland en samen kregen we twee prachtige kinderen.

Iedereen die het met me uithield, me hielp als het water me aan de lippen stond maar vooral iedereen die in me geloofde,: ik ben jullie zeer dankbaar!

Op naar de volgende 10 jaar!