Archief

Sinds 2020 kan er geld worden aangevraagd voor projecten die de economie in Noordoost Friesland een boost geven. Voor stichting QOP maakte ik een beoordelingskader voor de businesscase 3b: Regiomarketing van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland.  Daarnaast pleitte ik voor een simpelere regeling en/of een uitzondering...

[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_empty_space height="8px"][vc_column_text] Zuidoost Friesland in de schijnwerpers 5,2 miljoen Nederlanders hebben in 2020 over Zuidoost Friesland kunnen lezen via blogs, magazines en dagbladen. 36 journalisten kwamen vlak voor en na de zomer naar ‘Het Andere Friesland’ om te genieten van...

[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_empty_space height="8px"][vc_column_text] Reismedia welkom in Zuidoost Friesland In juni en begin juli kan het zomaar zijn dat je de Hop on, hop off boat in Zuidoost Friesland tegenkomt. Deze elektrische house-boat wordt ingezet als exclusief vervoermiddel voor journalisten en bloggers uit...

R&T sector Zuidoost Friesland online bijgepraat Met 246 virtuele bezoekers, was het eerste webinar van Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF) woensdagavond zeer succesvol. Vanwege de Coronacrisis kon de traditionele ondernemersbijeenkomst, met bijbehorende foldermarkt niet doorgaan. TRZF besloot om een online alternatief te bieden. Voorzitter van TRZF Gerard...

Voor gemeente Noardeast Fryslân deden wij een aanzet voor de uitwerking van de businesscase 3b: Regiomarketing. Samen met Schmeink Recreatie maakten we een Plan van Aanpak: een duidelijk inhoudelijk richtinggevend document waar een projectleider direct mee van start kan. Achtergrondinfo In 2017 is de Regiodeal tot stand...

Nieuwe impuls regiomarketing Zuidoost Friesland  ‘Het is tijd voor een nieuwe positionering van Zuidoost Friesland en Stichting Toeristisch Netwerk de Friese Wouden is toe aan hervorming’. Dat is te lezen in het Plan van Aanpak Regiomarketing Zuidoost Friesland 2020-2030.  14 oktober vond er een bijeenkomst plaats voor...

Hoge opkomst bij informatiebijeenkomst toeristisch netwerk NIJ BEETS - Bijna negentig toeristische ondernemers en organisaties woonden maandagavond de informatieavond en foldermarkt van Stichting Toeristisch Netwerk De Friese Wouden bij It Damshûs in Nij Beets. Allen afkomstig uit de gemeenten Heerenveen, Opsterlân, Smallingerland, Ooststellingwerf en Weststellingwerf. Voor Stichting...

“De terugkerende gast is het grootste compliment” OUDEGA SM. – Televisiekok Reitse Spanninga gaf tijdens een netwerkavond een lesje in goed gastheerschap. Ruim zestig ondernemers en belangstellenden uit Nationaal Park De Alde Feanen luisterden naar de inspirerende spreker. Moraal van Spanninga zijn verhaal: “goed gastheerschap is...

Nationaal Park De Alde Feanen klaar voor toeristisch seizoen 2018 GROU - Ondernemers uit Nationaal Park De Alde Feanen kwamen maandagavond bijeen in Herberg Oer ’t Hout in Grou om foldermateriaal met elkaar uit te wisselen. Voor deze start van het toeristische seizoen waren enkele sprekers...

Op maandagavond 27 november 2017 vond de startbijeenkomst De Alde Feanen & Culturele Hoofdstad 2018 plaats in theaterkerk ‘De Bidler’ in Wergea. Aanleiding is ‘Fête de la Nature’. Ter gelegenheid van Culturele Hoofdstad is het park van 25 t/m 27 mei 2018 hoofdlocatie van dit...

Voor Stichting RegioMarketing Toerisme organiseerden wij een netwerkbijeenkomst voor toeristische ondernemers en cultuurmakers. We bedachten het programma, verzorgden de communicatie en deden de productie; kortom de gehele organisatie lag in onze handen. Toerisme en cultuur komen samen in Noordoost Fryslân Een dag eerder dan de provinciale aftrap,...

Maandagavond 10 april opende Marleen Brekelmans de ogen van 80 ondernemers tijdens de netwerkavond in Buitenplaats It Wiid. Tijdens haar inspiratielezing gaf de 45-jarige reisblogger diverse tips. Na afloop ruilden ondernemers hun folders....

Eind 2014 bereikten Provincie Fryslân, Gemeente Dantumadiel en Gemeente Tytsjerksteradiel een akkoord omtrent het aanleggen van een nieuwe electric-only vaarroute, genaamd Bûtenfjildroute. Begin 2016 starten de werkzaamheden en in 2017 was de route klaar en bevaarbaar. Om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk elektrische boten over de route varen moet er marketing worden bedreven. Normaliter mengen overheidspartijen zich nauwelijks in dit type werkzaamheden; het is immers aan de markt om dit op te pakken. Echter, de toerisme- en recreatiebranche bestaat veelal uit kleinschalige ondernemingen en daarom willen de gemeenten de ondernemers op weg helpen met deze marketinguitdaging. Om te komen tot gedegen en gedragen marketingacties is het zaak dat de ondernemers in het gebied zich conformeren aan de gekozen strategie. Daarom heeft Pilat Advies de opdracht gekregen om met ondernemers in en rondom Bûtenfjild in gesprek te gaan. Welke (marketing) wensen en –eisen hebben zij? En op welke manier willen zij helpen bij het op de kaart zetten van het gebied? Met als uiteindelijke doel: een gedragen marketingstrategie voor Bûtenfjild. Door individuele interviews af te nemen, is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Alle interviews zijn met een dictafoon opgenomen. Deze opnames zijn niet uitgewerkt door de interviewer, maar juist door een andere medewerker. Vervolgens las weer een ander het verslag na en uiteindelijk deed de interviewer zelf de laatste check. Deze ‘filters’ zorgden tijdens het proces voor een objectieve kijk en houding. Uiteraard zijn alle verslagen naar de geïnterviewde zelf gestuurd. Alleen tekstuele correcties kwamen als reactie terug. In totaal zijn er 27 partijen geïnterviewd. Allereerst hebben we gesprekken gevoerd met alle (toekomstige) toeristische ondernemers aan de route. Deze gesprekken vonden eind 2015 plaats. Hiervan is 7 december 2015 een tussentijdse evaluatie geweest. Vervolgens zijn uit het watersportbedrijven en organisaties met een regionale functie geïnterviewd. In de rapportage hebben wij de conclusies uit de interviews op een rijtje gezet. Ingedeeld op de onderwerpen: het gebied, elektrisch varen, doelgroepen, aanbod, informatievoorziening, marketing en samenwerking. Het onderzoek en het praktische vervolgtraject (kaart en audio) toonden voldoende draagvlak voor een vervolgfinanciering. Daarmee wordt het gebied in 2019 doorontwikkeld.

SUMAR - Maandagavond 21 maart 2016 kwamen meer dan 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Friesland af op de foldermarkt in Restaurant Klein Zwitserland in Sumar. Ondernemers brachten folders mee van hun eigen onderneming om uit te wisselen met anderen. Daarnaast gingen alle ondernemers met een stapel...

[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_empty_space height="8px"][vc_column_text] In 2015 organiseerden we de tweede Foldermarkt voor Stichting RegioMarketing Toerisme in Noordoost Friesland. Foldermarkt Sanjesfertier DE WESTEREEN – Maandagavond 20 april waren ruim 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Fryslân aanwezig op de foldermarkt in Speel- en Dierenpark Sanjesfertier....