Archief

Beleefroutes Zuidoost Friesland met trots gepresenteerd HEERENVEEN - ,,We zijn waanzinnig trots op de beleefroutes die ontwikkeld zijn en hopen dat heel veel mensen uit eigen regio en ver daarbuiten naar Zuidoost Friesland komen om deze routes te beleven." Dat zei Linda Palil-Trip donderdagmiddag bij de...

Sinds 2020 kan er geld worden aangevraagd voor projecten die de economie in Noordoost Friesland een boost geven. Voor stichting QOP maakte ik een beoordelingskader voor de businesscase 3b: Regiomarketing van de Versnellingsagenda Noordoost Friesland.  Daarnaast pleitte ik voor een simpelere regeling en/of een uitzondering...

[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_empty_space height="8px"][vc_column_text] Zuidoost Friesland in de schijnwerpers 5,2 miljoen Nederlanders hebben in 2020 over Zuidoost Friesland kunnen lezen via blogs, magazines en dagbladen. 36 journalisten kwamen vlak voor en na de zomer naar ‘Het Andere Friesland’ om te genieten van...

In de voormalige gemeente Kollumerland zijn prachtig mooie natuurgebieden en veel karakteristieke gebouwen te vinden. Ook beschikt deze streek over fraaie fiets- en wandelpaden. Daarom heeft de gemeente Noardeast-Fryslân vier nieuwe cultuur-historische fiets- en wandelroutes ontwikkeld die de omgeving van Veenklooster en Kollum op een...

[vc_row css_animation="" row_type="row" use_row_as_full_screen_section="no" type="full_width" angled_section="no" text_align="left" background_image_as_pattern="without_pattern"][vc_column][vc_empty_space height="8px"][vc_column_text] Reismedia welkom in Zuidoost Friesland In juni en begin juli kan het zomaar zijn dat je de Hop on, hop off boat in Zuidoost Friesland tegenkomt. Deze elektrische house-boat wordt ingezet als exclusief vervoermiddel voor journalisten en bloggers uit...

Voor gemeente Noardeast Fryslân deden wij een aanzet voor de uitwerking van de businesscase 3b: Regiomarketing. Samen met Schmeink Recreatie maakten we een Plan van Aanpak: een duidelijk inhoudelijk richtinggevend document waar een projectleider direct mee van start kan. Achtergrondinfo In 2017 is de Regiodeal tot stand...

Nieuwe impuls regiomarketing Zuidoost Friesland  ‘Het is tijd voor een nieuwe positionering van Zuidoost Friesland en Stichting Toeristisch Netwerk de Friese Wouden is toe aan hervorming’. Dat is te lezen in het Plan van Aanpak Regiomarketing Zuidoost Friesland 2020-2030.  14 oktober vond er een bijeenkomst plaats voor...

Nagenoeg iedereen kent het beroemde 11-stedenbruggetje nabij Bartelehiem van de beroemde tocht uit 1997. Wat veel mensen echter niet weten is dat dit houten bruggetje niet het beroemde Elfstedenmonument is. In de volksmond 'de tegeltjesbrug' genoemd. Deze ligt enkele kilometers verderop bij Gytsjerk. Daar komt voor fietsers...

Achtkarspelen lanceert nieuwe interactieve cultuurhistorische fietsroutes BUITENPOST Achtkarspelen heeft, samen met de Keunstkrite, stichting Oud Achtkarspelen en de gemeente nieuwe cultuurhistorische fietsroutes ontwikkeld. Pilat Advies heeft de content verwerkt tot een interactieve route. ,,Helemaal hip en interactief door een app die informatie geeft over cultuur, historie en natuur op...

Voor Stichting RegioMarketing Toerisme organiseerden wij een netwerkbijeenkomst voor toeristische ondernemers en cultuurmakers. We bedachten het programma, verzorgden de communicatie en deden de productie; kortom de gehele organisatie lag in onze handen. Toerisme en cultuur komen samen in Noordoost Fryslân Een dag eerder dan de provinciale aftrap,...

Aan de rand van de Friese Wouden, dichtbij Leeuwarden, ligt het Bûtenfjild. Door het 319 hectare grote natuurgebied gebied loopt een nieuwe -deels electric only- vaarroute. Het Bûtenfjild bestaat uit verschillende deelgebieden met uitdagende namen zoals de Lodde Hel, de Houtwiel en Japmuoiskolk. Dit onontdekte gebied bevat...

Aan de rand van de Friese Wouden, dichtbij Leeuwarden, ligt het Bûtenfjild. Door het 319 hectare grote natuurgebied gebied loopt een nieuwe -deels electric only- vaarroute. Deze route is in juni 2017 geopend. Tijdens de opening overhandigde Jittie Mozes van Jachthaven 't Eibertsnest namens 30 ondernemers...

Van 4 tot en met 15 augustus vond er een BloggersEvent op Werelderfgoed Waddenzee plaats. Tijdens Festival Horizontoer ontdekten twaalf Travelbloggers uit Nederland en Duitsland het natuurgebied met de Unesco-titel. De schrijvers deelden hun ervaringen, foto’s en meningen via de hashtag #wadmooi16....

Eind 2014 bereikten Provincie Fryslân, Gemeente Dantumadiel en Gemeente Tytsjerksteradiel een akkoord omtrent het aanleggen van een nieuwe electric-only vaarroute, genaamd Bûtenfjildroute. Begin 2016 starten de werkzaamheden en in 2017 was de route klaar en bevaarbaar. Om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk elektrische boten over de route varen moet er marketing worden bedreven. Normaliter mengen overheidspartijen zich nauwelijks in dit type werkzaamheden; het is immers aan de markt om dit op te pakken. Echter, de toerisme- en recreatiebranche bestaat veelal uit kleinschalige ondernemingen en daarom willen de gemeenten de ondernemers op weg helpen met deze marketinguitdaging. Om te komen tot gedegen en gedragen marketingacties is het zaak dat de ondernemers in het gebied zich conformeren aan de gekozen strategie. Daarom heeft Pilat Advies de opdracht gekregen om met ondernemers in en rondom Bûtenfjild in gesprek te gaan. Welke (marketing) wensen en –eisen hebben zij? En op welke manier willen zij helpen bij het op de kaart zetten van het gebied? Met als uiteindelijke doel: een gedragen marketingstrategie voor Bûtenfjild. Door individuele interviews af te nemen, is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Alle interviews zijn met een dictafoon opgenomen. Deze opnames zijn niet uitgewerkt door de interviewer, maar juist door een andere medewerker. Vervolgens las weer een ander het verslag na en uiteindelijk deed de interviewer zelf de laatste check. Deze ‘filters’ zorgden tijdens het proces voor een objectieve kijk en houding. Uiteraard zijn alle verslagen naar de geïnterviewde zelf gestuurd. Alleen tekstuele correcties kwamen als reactie terug. In totaal zijn er 27 partijen geïnterviewd. Allereerst hebben we gesprekken gevoerd met alle (toekomstige) toeristische ondernemers aan de route. Deze gesprekken vonden eind 2015 plaats. Hiervan is 7 december 2015 een tussentijdse evaluatie geweest. Vervolgens zijn uit het watersportbedrijven en organisaties met een regionale functie geïnterviewd. In de rapportage hebben wij de conclusies uit de interviews op een rijtje gezet. Ingedeeld op de onderwerpen: het gebied, elektrisch varen, doelgroepen, aanbod, informatievoorziening, marketing en samenwerking. Het onderzoek en het praktische vervolgtraject (kaart en audio) toonden voldoende draagvlak voor een vervolgfinanciering. Daarmee wordt het gebied in 2019 doorontwikkeld.

Van 2013 tot 2016 schreef ik regelmatig voor de Leeuwarder Courant. Ik versloeg paardensportwedstrijden, maakte portretten van sporters en schreef achtergrondartikelen. Onder deze link vind je een selectie van de artikelen die ik heb geschreven. Onderstaand als voorbeeld een achtergrondartikel over de ambitieuze -en inmiddels zeer succesvolle-...