Pilat Advies | BloggersEvent #defriesewouden17
591
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-591,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.4,vc_responsive

BloggersEvent #defriesewouden17

Over dit project

Voor Stichting RegioMarketing Toerisme  organiseerden we een persreis naar het onontdekte Friesland: De Friese Wouden. We bereikten met #defriesewouden17 200.000 mensen en er verschenen 25 artikelen.

Journalisten blij verrast door De Friese Wouden

FRIESE WOUDEN – ,,Ik heb in De Friese Wouden prachtige wandelingen gemaakt. Wat is het hier mooi en afwisselend. Dat had ik niet verwacht,’’ vertelde Wanda Catsman uit Montfoort van de populaire wandelblog WandaWandelt.nl. ,,Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik kon verwachten. Maar dat er zoveel mooie routes zijn, waarvan grote delen ook nog onverhard, dat kon ik niet vermoeden!’’

Catsman was één van de tien journalisten en bloggers die voor het weekend van 25 tot en met 27 augustus 2017 werd uitgenodigd door Stichting RegioMarketing Toersime uit Noordoost Friesland en Toeristisch Netwerk De Friese Wouden uit Zuidoost Friesland om de regio te komen verkennen. 35 ondernemers in het gebied tussen Tytsjerk, Feanwâlden, Buitenpost, Bakkeveen en Beetsterzwaag legden de schrijvers in de watten.

,,Met deze persreis wilden we het onontdekte Friesland laten zien. De Friese Wouden zijn prachtig. Vooral wandelaars en fietsers kunnen hun hart hier ophalen. Echter, weinig mensen kennen deze regio. Daarom hebben we journalisten en bloggers uitgenodigd om verhalen en reportages te maken,’’ vertelde Elizabeth Pilat, regiomarketeer in Noordoost Friesland.

Tijdens het weekend bezochten de journalisten en bloggers onder andere Botanische Tuin De Kruidhof in Buitenpost, Park Vijversburg in Tytsjerk en Museum Dr8888 in Drachten. Ze wandelden als primeur een gedeelte van het Wâldenpad nabij Eastermar dat nog in ontwikkeling is. Anderen deden een fietsexcursie in Beetsterzwaag, bezochten de duinen in Bakkeveen of gingen elektrisch sloepvaren in het Bûtenfjild.

Pilat ging verder: ,,Zaterdagmiddag, tijdens de lunch, ontmoetten de schrijvers en de organisatie elkaar. Bij pas geopende Recreatieboerderij De Omleiding in Feanwâlden was er tijd om te netwerken en de organisatie gaf tekst en uitleg. ‘’Een gezamenlijk moment in het programma is erg prettig voor de onderlinge saamhorigheid. Daarnaast krijgen wij de kans om wat organisatorische zaken zoals de contentkalender uit te leggen.’’

,,Dit was de vijfde grote persreis die we organiseerden. We weten uit ervaring dat schrijvers vanuit enthousiasme zo snel mogelijk artikelen willen publiceren. Als regio willen we de artikelen liever spreiden en dat doen we met een zogenaamde contentkalender. Zo houden we de aandacht vast!’’

De schrijvers aten zaterdagavond in twee groepen: de helft ging naar het Spijshuys in Boornbergum en de andere helft dineerde bij De Pleats in Burgum. ,,We hadden nooit verwacht dat Friesland zoveel goede horecazaken zou hebben. Dat heeft ons echt verrast!’’ vertelde Yvon Reitsma uit Wageningen van het digitale inspiratieplatform Travelvibe.nl. De deelnemers van de foodwalk in Buitenpost beaamden het culinaire niveau in de regio. De ‘Brommelshapjes’ -van het Bramenfestijn Brommels- die geserveerd werden tijdens de foodwalk op zondagochtend werden goed ontvangen.

Tijdens het weekend werden er 500 berichten op social media gezet met de hashtag #defriesewouden17. Na een meting bleek dat 200.000 mensen een bericht met deze hashtag hebben gezien. ,,Via social media konden mensen uit heel Nederland digitaal meekijken. Ze zagen positieve berichten en mooie beelden van De Friese Wouden. We lieten als regio echt een goede indruk achter. Ik ben zeer blij met dit resultaat,’’ aldus een tevreden Pilat.

Op 29 augustus 2017 gaf Elizabeth Pilat een Friestalig interview over deze persreis.

Datum
Categorie
marketing, ondernemersvereniging
Tags
begeleiding, communicatie, organisatie, productie