Resultaten #prhaf20
1056
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1056,bridge-core-3.1.7,cookies-not-set,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode-portfolio-single-template-3,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive

Resultaten #prhaf20

  • fotocredits Expeditie aardbol

About This Project

Zuidoost Friesland in de schijnwerpers

5,2 miljoen Nederlanders hebben in 2020 over Zuidoost Friesland kunnen lezen via blogs, magazines en dagbladen. 36 journalisten kwamen vlak voor en na de zomer naar ‘Het Andere Friesland’ om te genieten van rust, ruimte en de veelzijdige natuur. Deze persreis wierp zijn vruchten af.

Maar liefst 80 media meldden zich eind maart, tijdens de Corona-lockdown, aan. Ze wilden maar wat graag -zodra het weer mocht- naar Zuidoost Friesland komen. Veilig naar buiten; de schrijvers zagen deze perstrip wel zitten. De organisatie, Stichting Regiomarketing Toerisme Zuidoost Friesland (TRZF) en meewerkende lokale partijen waaronder Regio Appelscha 3.0, Regio Heerenveen ’n Gouden Plak, VVV Drachten, Toeristisch Platform Opsterland en Platform Recreatie & Toerisme Weststellingwerf selecteerden uiteindelijk 36 journalisten.

Gezamenlijk schreven media zoals KidsErOpUit, Expeditie Aardbol, ANWB Kampioen, 50+magazine, CamperTV en Franska.nl maar liefst 100 artikelen in zowel print als online. Gezinnen, ervaren reizigers, senioren en de jonge tweeverdieners: ze zijn allemaal geïnspireerd door de ervaringen van de schrijvers.

Bobergtoren als Selfiehotspot

Met name de Bosbergtoren in Appelscha kreeg door deze persreis een nieuwe status, die van Selfiehotspot. Enkele bloggers maakten fantastische foto’s op de toren. Dit inspireerde niet alleen reeds aanwezige toeristen om ook hun fotografieskills te laten zien, er kwamen zelfs gasten speciaal naar Appelscha om deze hotspot te bezoeken vanwege de beelden op Instagram! “Ja, het is een nieuwe rage. Voorheen werden er ook wel selfies gemaakt, maar nu lijkt het wel een sport te zijn geworden. Grote camera’s gaan mee naar boven en er wordt uitgebreid de tijd genomen om het beste kiekje te maken” grinnikt gastheer van de toren, Jeffrey Sijbesma.

fotocredits Expeditie aardbolAlle berichten die de journalisten tijdens hun reis op social media hebben gezet, zijn te vinden onder #prhaf20. Met deze hashtag zijn bijna 1 miljoen mensen geïnspireerd om een bezoek aan Zuidoost Friesland te brengen. “Een extra bijkomstigheid. Het gaat immers om de artikelen, maar ruim 800 berichten op social media helpen enorm om Zuidoost Friesland meer zichtbaar te maken,” aldus gebiedsregisseur van Stichting TRZF, Elizabeth Pilat.

Boerderijcamping De Geele Bosch in Oldeholtwolde is één van de 110 deelnemende ondernemers en blij verrast met de resultaten. Ella Ros: “We kregen gisteren net een boeking vanuit Beverwijk. Ik vraag aan de mensen: hoe kom je bij ons? Zeggen ze: via de blog van KidsErOpUit. En dat terwijl het ‘grote’ artikel over onze camping pas begin volgend jaar verschijnt! We zitten de hele zomer nagenoeg vol. De ‘echte PR’ moet nog komen en we hebben nu al respons, prachtig toch!?”

Het Andere Friesland op de kaart

En dat terwijl de persreis slechts was bedoeld om Zuidoost Friesland onder de aandacht te brengen. Elizabeth Pilat: “Friesland wordt altijd gepromoot met 11 steden, meren en de Waddeneilanden. Maar ‘wij’ zijn er ook! We noemen Zuidoost Friesland niet voor niks ‘Het Andere Friesland’. Onze bosrijke gebieden, heidevelden, zandverstuivingen, culinaire hoogstandjes, (adellijke) cultuur en superleuke activiteiten verdienen het ook om aandacht te krijgen.

Eigenaar Jan Willem Russchen van Camping De Wâldsang in Bakkeveen benadrukt een ander voordeel: “Een persreis als deze versterkt het gastheerschap in de regio. Onze gasten willen in de buurt leuke dingen kunnen doen. De artikelen van deze persreis inspireren hen en daardoor bestaat de kans dat ze langer in de regio blijven en/of meer geld uitgeven. Daar wordt uiteindelijk de hele regio beter van.”

Samenwerken loont

Aanjager Nena Terpstra van Heerenveen ’n Gouden Plak merkt nog een andere bijkomstigheid op: “onze onderlinge samenwerking is echt enorm verbeterd. Voorheen werkte ik alleen in de gemeente Heerenveen. Nu zie ik hoe we als lokale partners elkaar kunnen versterken. Ik leer enorm veel van dit proces en mijn collega’s.” Janneke Epema van VVV Drachten vult aan: “niet alleen wij leren elkaar beter kennen, ook de ondernemers weten van elkanders bestaan. Als een blogger bij hen op bezoek is geweest vragen ze steevast wat het volgende adres is. Zo ontstaan er leuke samenwerkingen, Zuidoost Friesland zit in een hele positieve flow!”

Beelden zijn van Expeditie Aardbol.

Date
Category
draagvlak, marketing, ondernemersvereniging, overheid
Tags
begeleiding, communicatie, organisatie, persreis, productie