Reviewcampagne

About This Project

Reviewcampagne Zuidoost Friesland op stoom

Ruim zeventig ondernemers nemen momenteel deel aan de reviewcampagne van Stichting Toerisme Regiomarketing Zuidoost Friesland (TRZF), en dat aantal loopt nog steeds op. Steeds meer ondernemers zien het belang en de noodzaak van online reviews en grijpen deze kans, die TRZF ze biedt. Ook verlenen zeven Toeristische Informatiepunten en VVV’s in de regio hun medewerking aan de campagne. Daarnaast maken bezoekers die een review achterlaten ook nog eens kans op mooie prijzen, waaronder overnachtingen in de regio.

Met de reviewcampagne wil de regio bezoekers hun mening laten geven over het toeristische aanbod in Zuidoost Friesland, om zo beter in te spelen op de mond-tot-mond reclame van toeristen. ,,Wij zeggen dan wel dat we ‘Het Andere Friesland’ zijn, maar denkt de bezoeker er ook zo over?” aldus Margreet Dröge van Stichting TRZF. ,,Wij zijn er van overtuigd dat veel toeristen en recreanten de regio ook dit seizoen weer weten te vinden. Vorig jaar hebben we een erg succesvolle persreis georganiseerd waarmee verschillende media en bloggers kennis konden maken met de regio en daarover hun mening konden ventileren. Dit jaar laten we graag de bezoeker aan het woord. Wat vinden zij van Zuidoost Friesland?”

De mening van bezoekers is van belang voor zowel de toeristische ondernemers als de gehele regio. Kwalitatieve online reviews maken de bedrijven beter zichtbaar en leveren de ondernemers (meer) boekingen op. Tevens kunnen de reviews gezien worden als spiegel voor de regio.

Feedback uit reviews waardevol voor ondernemers

De zeventig ondernemers die zich verbonden hebben aan de campagne, zijn de afgelopen tijd tijdens verschillende workshops getraind om hun gasten op verschillende manieren te vragen reviews voor hen achter te laten op de bekende reviewplatformen zoals Zoover, Tripadvisor, Thefork, Google en Facebook. Ook worden zij desgewenst individueel gecoacht.

Eén van de ondernemers die deelneemt aan de reviewcampagne is Kevin de Haan van Next Adventure Drachten en Echopperz Drachten & Appelscha. ,,Door deel te nemen aan de reviewcampagne krijg ik veel informatie over hoe we nog meer positieve reviews binnen kunnen halen. Reviews zijn voor ons erg belangrijk. Al onze gasten krijgen na hun activiteit een mailtje met de vraag of ze een review willen achterlaten. De tips die daaruit voort komen nemen we mee om onze service en ons product te blijven verbeteren.” Ook Akkeliene Postema van groepsaccommodatie Kloesewier in De Veenhoop is positief. ,,Sinds het begin van de campagne zijn wij gasten actiever gaan benaderen om reviews achter te laten. We hebben inmiddels heel wat vijfsterrenreviews erbij op Google en ons gemiddelde cijfer is daardoor gestegen naar een 4,9 (uit 5, red.)!”

reviewcampagne

Reviews over publieke voorzieningen

Bij de zeven Toeristische Informatiepunten en VVV’s zijn inmiddels zo’n vijftig vrijwilligers gecoacht voor de reviewcampagne. Bij hen kunnen bezoekers op een tablet een review achterlaten over het publieke domein, zoals bijvoorbeeld over wandel- en fietsroutes, natuur- en recreatiegebieden.

Maak kans op mooie prijzen

Ook voor bezoekers van de regio heeft de reviewcampagne iets te bieden: zij maken namelijk bij iedere review die ze deze zomer achterlaten kans op mooie prijzen waaronder vijfgangendiners en hotelovernachtingen. Iedere maand worden er prijswinnaars bekend gemaakt. De prijswinnaars van juni zijn: Erik Kuijper en Klaas-Jan Prakken. Zij lieten reviews achter na hun bezoek aan Alde Feanen Verhuur en Bemiddeling in Earnewâld en De Jongens van Outdoor in Appelscha.

Ondernemers actief in de gastvrijheidssector kunnen zich nog altijd aanmelden om gratis deel te nemen aan de reviewcampagne. Kijk hiervoor op www.zuidoostfriesland.nl/reviewcampagne

Date
Category
draagvlak, marketing, ondernemersvereniging
Tags
begeleiding, campagne, communicatie, drukwerk, persbenadering, projectbegeleiding, reviews