Les 4: Het doel
- Acceptabel: ja, de afdeling sales kan dit aantal ook daadwerkelijk opvolgen
- Realistisch: afhankelijk van het marketingbudget.
- Tijdgebonden: ja, het gaat om leads per maand. de campagne loopt een half jaar.
Maar..
Hoe groter het project hoe moeilijker het is om super concreet te worden. Als je een bestaand museum wilt verbouwen, dan heb je daarmee natuurlijk een bepaalde ambitie. Maar dat betekent niet dat je meteen 2x zoveel bezoekers aantrekt, terwijl je dat wellicht wel zou willen. Ook is de T van Tijdgebonden in grotere projecten lastiger te verwoorden omdat er altijd zaken gebeuren die je vooraf niet kon voorspellen en waardoor je waarschijnlijk vertraging gaat oplopen.
Desalniettemin is het wel wijs om het zo concreet mogelijk te maken. Bijvoorbeeld: Met de realisatie van een varend erfgoed centrum behouden we de historische schepen, tonen we het ambacht en vertellen we belangrijke verhalen over het leven op zee in onze regio.
Vervolgens kun je in subdoelen (doelstellingen) concreter worden. Denk aan:
- we dragen zo bij aan duurzaam toerisme in de regio;
- we behouden de kennis en het vakmanschap betreffende varend erfgoed;
- we dragen bij aan sociale leer-werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt;
- we creëren een buurthuisfunctie voor de buurt/nabije Mienskip;
Deze subdoelen zijn nog niet meetbaar en tijdgebonden. Bij grotere projecten hoeft dat ook nog niet. Want dat is juist hetgeen dat je in de volgende hoofdstukken uitwerkt.