Toerisme en cultuur komen samen in Noordoost Fryslân
Een dag eerder dan de provinciale aftrap, werd het startsein voor Culturele Hoofdstad 2018 in Noordoost Fryslân gegeven. Maandagavond 2 oktober 2017 kwamen ruim tweehonderd toeristische ondernemers en cultuurmakers naar Earnewâld om informatie uit te wisselen, elkaar te inspireren en mogelijkheden voor samenwerking te verkennen op het inspiratiefestival LF2018.
Het festival werd georganiseerd door Stichting Regiomarketing Toerisme, in samenwerking met Leeuwarden-Fryslân 2018, Merk Fryslân, Nationaal Park De Alde Feanen en Gemeente DDFK, Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen.
Directeur Tjeerd van Bekkum van Leeuwarden-Fryslân 2018 opende het festival. ,,Van de programmering rond Culturele Hoofdstad 2018 vindt 40% in Leeuwarden plaats en 60% in de rest van Fryslân: de mienskipsprojekten maken dat verschil. Deze projecten laten zien dat LF2018 in alle hoeken van Fryslân leeft. Om al die projecten uit te kunnen rollen moeten ondernemers met elkaar aan de slag. Dit inspiratiefestival is een goede start om de samenwerking te zoeken.’’
Campagneleider Hanita van der Schaaf van Merk Fryslân presenteerde vervolgens de toeristische kansen. ,,In Noordoost Fryslân worden -van alle regio’s- de meeste mienskipsprojekten georganiseerd. Zorg dat je daar als toeristische ondernemer van profiteert.” Van der Schaaf motiveerde de aanwezigen om aan te haken bij de provinciale marketing, zowel online als offline: “Maak een profiel aan op www.friesland.nl, bestel een merchandisepakket, gebruik de online toolkit en deel je berichten met #LF2018, want samen hebben we een heel groot bereik.’’
Elizabeth Pilat, coördinator van stichting RegioMarketing Toerisme sloot het middagprogramma af met een oproep: ,,Zoek elkaar en de samenwerking op! Wij kunnen daarbij helpen met workshops zoals doelgroepbepaling, arrangementen en routes maken of promotie.’’
Tijdens het avondprogramma presenteerden twintig mienskipsprojecten uit Noordoost Fryslân zich. In drie gespreksrondes werden ideeën uitgewisseld en samenwerkingen gesmeden. Voorzitter van stichting RegioMarketing Toerisme Fokko Eybergen: ,,Wij denken dat cultuurmakers en toeristische ondernemers elkaar kunnen versterken door bijvoorbeeld arrangementen, interessante routes en promotie. Maar dan moeten ze elkaar wel kennen. Daarom hebben we deze dag georganiseerd.’’
Jolanda Booi van het project Silence of the Bees was als projectorganisator aanwezig: ,,Ik kreeg de tip om ondernemers meer bij het project te betrekken. Daarom gaan we binnenkort een speciale bijeenkomst voor hen organiseren.” Toeristisch ondernemer Bert Gommers van B&B De Bloemenhoeve in Burdaard gaat een cultuurarrangement voor zijn gasten overwegen. ”De avond bracht mij nieuwe contacten, ideeën en inspiratie!’’
Eybergen was blij met de opkomst, de vele ideeën en de verbindingen die werden gelegd: ,,Zowel bij de presentaties als bij de tafelgesprekken zijn vanavond veel ogen open gegaan. Het is uniek hoe toerisme en cultuur hier samenkwamen.’’