Archief

Op maandagavond 27 november 2017 vond de startbijeenkomst De Alde Feanen & Culturele Hoofdstad 2018 plaats in theaterkerk ‘De Bidler’ in Wergea. Aanleiding is ‘Fête de la Nature’. Ter gelegenheid van Culturele Hoofdstad is het park van 25 t/m 27 mei 2018 hoofdlocatie van dit...

Voor Stichting RegioMarketing Toerisme organiseerden wij een netwerkbijeenkomst voor toeristische ondernemers en cultuurmakers. We bedachten het programma, verzorgden de communicatie en deden de productie; kortom de gehele organisatie lag in onze handen. Toerisme en cultuur komen samen in Noordoost Fryslân Een dag eerder dan de provinciale aftrap,...

Voor Stichting RegioMarketing Toerisme  organiseerden we een persreis naar het onontdekte Friesland: De Friese Wouden. We bereikten met #defriesewouden17 200.000 mensen en er verschijnen 25 artikelen....

Aan de rand van de Friese Wouden, dichtbij Leeuwarden, ligt het Bûtenfjild. Door het 319 hectare grote natuurgebied gebied loopt een nieuwe -deels electric only- vaarroute. Het Bûtenfjild bestaat uit verschillende deelgebieden met uitdagende namen zoals de Lodde Hel, de Houtwiel en Japmuoiskolk. Dit onontdekte gebied bevat...

Aan de rand van de Friese Wouden, dichtbij Leeuwarden, ligt het Bûtenfjild. Door het 319 hectare grote natuurgebied gebied loopt een nieuwe -deels electric only- vaarroute. Deze route is in juni 2017 geopend. Tijdens de opening overhandigde Jittie Mozes van Jachthaven 't Eibertsnest namens 30 ondernemers...

In 2016 en 2017 deden 15 ondernemers rondom Nationaal Park De Alde Feanen mee aan het landelijke evenement Fete de la Nature . Wij bundelden alle activiteiten en verwerkten deze in een overzichtelijke krant. We lieten deze krant drukken in een oplage van 35.000 exemplaren. Het...

Maandagavond 20 april waren ruim 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Fryslân aanwezig op de foldermarkt in Speel- en Dierenpark Sanjesfertier. Alle ondernemers brachten folders van hun eigen onderneming mee om uit te wisselen met anderen. Daarnaast kreeg iedereen stapels van het nieuwe toeristische magazine mee...

Maandagavond 10 april opende Marleen Brekelmans de ogen van 80 ondernemers tijdens de netwerkavond in Buitenplaats It Wiid. Tijdens haar inspiratielezing gaf de 45-jarige reisblogger diverse tips. Na afloop ruilden ondernemers hun folders....

In Surhuisterveen vond zaterdagmiddag 17 september 2016  de derde editie van het Korenfestival plaats. Er kwamen maar liefst zo’n 3000 belangstellenden naar het zonnige dorp om naar liederen van achttien verschillende koren te luisteren en om – voor wie dat wilde – mee te zingen....

Voor Nationaal Park De Alde Feanen organiseerden we een persreis over naar het natuurgebied en de omliggende dorpen. We bereikten met #npdaf16 313.000 mensen en er verschenen 40 artikelen....

Van 4 tot en met 15 augustus vond er een BloggersEvent op Werelderfgoed Waddenzee plaats. Tijdens Festival Horizontoer ontdekten twaalf Travelbloggers uit Nederland en Duitsland het natuurgebied met de Unesco-titel. De schrijvers deelden hun ervaringen, foto’s en meningen via de hashtag #wadmooi16....

Ut tempor lectus vel magna placerat, vitae sodales magna lobortis. Suspendisse sagittis lacus eget neque rutrum placerat nec eu nisi. Quisque interdum accumsan velit, in vestibulum nisi dictum accumsan. Aliquam non laoreet nulla. Phasellus at enim blandit, aliquam dolor et, varius lacus. Sed ultricies scelerisque...

Maandagavond 20 april waren ruim 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Fryslân aanwezig op de foldermarkt in Speel- en Dierenpark Sanjesfertier. Alle ondernemers brachten folders van hun eigen onderneming mee om uit te wisselen met anderen. Daarnaast kreeg iedereen stapels van het nieuwe toeristische magazine mee...

Eind 2014 bereikten Provincie Fryslân, Gemeente Dantumadiel en Gemeente Tytsjerksteradiel een akkoord omtrent het aanleggen van een nieuwe electric-only vaarroute, genaamd Bûtenfjildroute. Begin 2016 starten de werkzaamheden en in 2017 was de route klaar en bevaarbaar. Om ervoor te zorgen dat er ook daadwerkelijk elektrische boten over de route varen moet er marketing worden bedreven. Normaliter mengen overheidspartijen zich nauwelijks in dit type werkzaamheden; het is immers aan de markt om dit op te pakken. Echter, de toerisme- en recreatiebranche bestaat veelal uit kleinschalige ondernemingen en daarom willen de gemeenten de ondernemers op weg helpen met deze marketinguitdaging. Om te komen tot gedegen en gedragen marketingacties is het zaak dat de ondernemers in het gebied zich conformeren aan de gekozen strategie. Daarom heeft Pilat Advies de opdracht gekregen om met ondernemers in en rondom Bûtenfjild in gesprek te gaan. Welke (marketing) wensen en –eisen hebben zij? En op welke manier willen zij helpen bij het op de kaart zetten van het gebied? Met als uiteindelijke doel: een gedragen marketingstrategie voor Bûtenfjild. Door individuele interviews af te nemen, is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Alle interviews zijn met een dictafoon opgenomen. Deze opnames zijn niet uitgewerkt door de interviewer, maar juist door een andere medewerker. Vervolgens las weer een ander het verslag na en uiteindelijk deed de interviewer zelf de laatste check. Deze ‘filters’ zorgden tijdens het proces voor een objectieve kijk en houding. Uiteraard zijn alle verslagen naar de geïnterviewde zelf gestuurd. Alleen tekstuele correcties kwamen als reactie terug. In totaal zijn er 27 partijen geïnterviewd. Allereerst hebben we gesprekken gevoerd met alle (toekomstige) toeristische ondernemers aan de route. Deze gesprekken vonden eind 2015 plaats. Hiervan is 7 december 2015 een tussentijdse evaluatie geweest. Vervolgens zijn uit het watersportbedrijven en organisaties met een regionale functie geïnterviewd. In de rapportage hebben wij de conclusies uit de interviews op een rijtje gezet. Ingedeeld op de onderwerpen: het gebied, elektrisch varen, doelgroepen, aanbod, informatievoorziening, marketing en samenwerking. Het onderzoek en het praktische vervolgtraject (kaart en audio) toonden voldoende draagvlak voor een vervolgfinanciering. Daarmee wordt het gebied in 2019 doorontwikkeld.

SUMAR - Maandagavond 21 maart 2016 kwamen meer dan 100 toeristische ondernemers uit Noordoost Friesland af op de foldermarkt in Restaurant Klein Zwitserland in Sumar. Ondernemers brachten folders mee van hun eigen onderneming om uit te wisselen met anderen. Daarnaast gingen alle ondernemers met een stapel...